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The Female Jellaba الجلابة النسوية

Updated: Feb 10

🇬🇧 In the beginning of the 20th century, women of the city of Fez (former capital of Morocco) abandoned the Traditional Haik and adopted the Jellaba, a formerly strictly male dress, which was considered more comfortable than traditional drapes.

Like the Watani tarbouch hat, which had proved its worth in the 1920s, the female jellaba symbolized the Moroccan woman's rallying cry to the resistance movement. The fashion was then adopted in the rest of Morocco.


Until the 1980s, the cap was brought back on the head to cover the hair and a veil. Often transparent (muslin) or embroidered fabric, it covered the nose, the mouth and the neck. In Tetuan, this is called the Qab Fassi, which is distinguished from the local Qab Waqif, or cap worn so as to form a cone over the head with a veil covering the mouth and the neck.


In her book "Women's Dreams" Fatima Mernissi talked about this "phenomenon", Fez women were the first in Morocco to use male jellaba and the conservatives were not happy to see many girls joining Girls schools called "medraset lebnat". Jellaba participated in the emancipation of women in Morocco, who could have access to universities and high schools, dressed in jellaba. Little by little, the Moroccan woman began to unveil herself and no longer cover her hair with the cap. At the time, the conservatives had released the famous quote "jellaba bla qob ma khelat chta tseb".

🇫🇷 Au début du 20ème siècle, les femmes de Fès abandonnent le Haik et adoptent la Jellaba, habit autrefois strictement masculin, jugé plus confortable que les drapés traditionnels. Au même titre que le tarbouch Watani, qui avait fait ses preuves dans les années 1920, la jellaba féminine symbolisait le cri de ralliement de la femme marocaine au mouvement de résistance. La mode a ensuite été adoptée dans le reste du Maroc.

Jusqu'aux années 1980, le capuchon était ramené sur la tête afin de couvrir les cheveux et un voile. Souvent transparent (en mousseline) ou en tissu brodé couvrait, le nez, la bouche et le cou. A Tétouan, C'est ce qu'on appelle le Qab Fassi, qu'on distingue du Qab Waqif local, ou capuchon porté de manière à former un cône au-dessus de la tête et un voile couvrant la bouche et le menton.



Dans son livre " Rêves de femmes " Fatima Mernissi avait évoqué ce "phénomène " , les femmes fassies étaient les premières au Maroc à mettre la jellaba masculine et les conservateurs n'étaient pas contents de voir plusieurs filles rejoindre les écoles pour filles qu'on appelait "medraset lebnat ". La jellaba a participé à l'émancipation des femmes au Maroc, qui ont pu accéder aux universités et grandes écoles, habillées de Jellaba. Peu à peu, la Marocaine a commencé à se dévoiler et ne plus couvrir ses cheveux avec le capuchon. A l'époque, les conservateurs avaient sorti la fameuse citation " jellaba bla qob ma khelat chta tseb "


1909-1915 photo prise par Jose Ortiz. Fes.

Rabat, Collège/Lycée les Orangers début années 60

صورة لمراة طنجوية





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